Wednesday, 10 December 2014

Transporter

Salam,

Misi memindahkan embrio-embrio kami dah bermula.

Fasa pertama, conversation dengan embriologist Dr A yang akan handle proses pemindahan dari a hingga z, dan tandangan surat berkaitan.



Dari perbualan tersebut kami dapat beberapa perkara:

Satu: Embriologist dengan seorang lagi teman akan menaiki kenderaan sendiri ke Lam Wah Ee bagi mengambil embrios kami. Bila ditanya kenapa tak menggunakan kenderaan rasmi hospital? She said that kalau guna kenderaan hospital, caj pemindahan yang akan dikenakan kepada kami menjadi lebih mahal. Jadi mereka akan gunakan kenderaan sendiri.

Dua: Perpindahan akan dikendalikan oleh embriologist sendiri dan bukan kami (patients) atas faktor keselamatan. Menurut dia, kendalian tong simpanan embrio perlu suhu sejuk dan mengandungi liquid nitrogen yang bersifat meruap, jadi sepanjang perjalanan.. penghawa dingin perlu dipasang tapi dalam masa yang sama tingkap kenderan perlu diturunkan untuk pengaliran udara. Kesan pemeruapan jika tingkap tidak dibuka boleh membuatkan pemandu dan penumpang pengsan atau tidak sedarkan diri. Sebab itu lah, mereka tidak menggalakkan pemindahan dilakukan oleh patient sendiri.

Katanya ada kes yang patient minta untuk buat sendiri bagi kurangkan kos, tapi tidak dibenarkan. Hmm, kami tak pernah terfikir pun nak pindahkan sendiri. Serah saja pada yang pakar... Semoga Allah mudahkan perjalanan mereka.

Sabtu ni, sekali lagi kami kena berjumpa dengan embriologist tersebut... Untuk sign surat permohonan pemindahan embrio dari Lam Wah Ee. Katanya pihak IVF Center di sana minta patient hantar surat permohonan sendiri tetapi beliau dengan baik hati dah drafkan untuk kami... Jadi suami isteri kena pergi sign saja. Tenkiuuuu...


Ya Allah mudahkan urusan kami.

4 comments:

  1. Wah..boleh transport2 ye..hihi..semoga dipermudahkan segalanya..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...dah start first step...inshaAllah...smg Dia permudahlan buat kalian berdua...amin...

    ReplyDelete
  3. Wah...noly,tumpang teruja mendengarnya. Moga kejayaan mengiringi segala usaha anda. Insyaallah...

    ReplyDelete