Saturday, 29 November 2014

Diagnosed PCO plak dahhh.

Salam,

26 Nov lepas buat pertama kalinya kami menjejakkan kaki ke klinik Dr. A. Appointment ini semata-mata untuk membincangkan keinginan kami untuk buat FET dengan beliau dan urusan perpindahan embrio-embrio kesayangan kami dari Hospital Lam Wah Ee ke Pantai.

Seperti biasa pada perjumpaan pertama, sesi soal siasat pun bermula.. Tapi kali ini tidak terlalu detail mungkin sebab niat kami lebih kepada 'perpindahan' dulu, FET insyaAllah next year. Jadi Dr. A pun cuma ambil note sikit-sikit on cycle, Dr pertama, Dr kedua, tahun bila, bulan bila, bilangan embrio, dos ubatan dll..

Untuk keterangan dos ubatan seriously masa Dr A tanya, saya boleh lupa... rasa blur je padahal saya catat semua apa yg saya suntik pada badan ni. Berapa lama tempoh pun saya tak boleh jawab secara tepat. Rasa menyesal pulak tak revise dulu sebelum mengadap dia...

Tapi takpe la.. Dr A pun akan take note just for her reference. Saya amat berharap dia bawak pendekatan dia untuk FET kami nanti... Jangan ikut Dr-Dr sebelum ni...

Kebetulan hari tu adalah CD 12, maka Dr A dengan seronok dan senyum menyuruh saya baring di katil untuk TVS scan.. Saya kagum juga dengan Dr A ni, dalam bilik tu cuma dia sorang saja yang handle dan bagi arahan untuk saya baring dsbg... Memang tak susah pun bagi saya sebab dah selaluuu sangat, tapi saya kagum sebab takde seorang nurse pun dalam bilik tu untuk bantu dia. Previous Drs... bersepah nurse dalam bilik diorang tau! Haha.

Ok.. Itu cara masing-masing.

Lagi satu yang saya kagum. Macamana dia boleh nampak saya ade PCO? Uwaaa.. Previous Drs, tak cakap apa pun pasal kesihatan saya. Semua macam okeyy je..sihat, takde masalah. Tapi sekali Dr A cucuk, dalam beberapa saat dia bersuara, "You ada PCO ye? Ada masalah haid tak?."

Erk!! (Dalam hati, saya rasa saya takde masalah.)

Tapi yang keluar di mulut, "Yeke Doktor?.. Tapi sekarang cycle panjang la. Biasa 33 hari." Sambil terpinga-pinga memandang suami yang duduk kejauhan di kerusi.

"Boleh bagi husband you tengok ni tak?" Dr A tanya lagi mungkin sebab pandangan saya tadi.

"Boleh.."

"Ok come..." Dr panggil suami saya supaya join kami di sebalik tirai. (Ohh I like her style!)

Dari monitor Dr A tunjuk keadaan ovari saya, kiri dan kanan ada bintik-bintik yang banyak. Maksudnya kata Dr, itu adalah telur-telur yang terperangkap dan tidak menetas pada waktu subur.

Oh my goodness! Saya tergamam. Sebab selama ni sangkanya sihat walafiat.

"Balik nanti cuba google tengok sama tak dengan yang saya tunjuk ni."





Lepas tu Dr A kira pula saiz telur yang ada dan ketebalan rahim. Katanya lining saya nipis dan  saiz telur pun kecik... Lupa pula berapa mm, tapi tak selari dengan CD12 saya. Saiz tu sama dengan saiz CD4 orang normal...

Double shock pulak. Diulangi, sebelum ni Drs takde cakap apa pun, macam okey je. Or Dr sebelum ni sorok-sorok??

Hmm, at least kami suka cara Dr A yang berterus terang ni, apa yang dia nampak semua bagitau.. Jadi semua yang tak tau jadi tau.. Dah sekarang risau pulak macamana nak bagi lining teballl...

Lepas dari check tu, berulang kali pulak saya tanya Dr... adakah masalah PCO tu akan effect penempelan embrio nanti? Tapi Dr jawab, takde masalah sebab cuma di ovari. Rahim tiada masalah except nipis sikit.

Adalah ubat tu nanti kot...

Seriously tak ambik port sangat pasal masalah fertility perempuan ni, sebab selama ni menganggap masalah kami adalah azooo.

Atau adakah sebab dah 2x fresh cycle buat jadi macam ni? Yelah, dengan berjarum-jarum suntik fertility drugs dok main besarkan telur.. side effect kah?

Muka Dr rilek je. Muka saya yang tak ceria. Tak pasal-pasal dalam catatan fail di Pantai... Doc tulis >>> PCO.

Uwaaaaaa.

No comments:

Post a Comment