Friday, 21 November 2014

Whatever It Takes Doc! Edisi Vitamin D

Salam,

Saya tidak pernah mengetahui tentang perkara ni sebelum berkenalan dengan kawan-kawan yang menjalani treatment dengan Dr. Adilah.

Kebanyakan mereka nasihatkan kawan-kawan yang jauh ni supaya ambil supplemen atau multivitamin yang ada kandungan Vitamin D. 

 

Saya ada buat research juga melalui pembacaan di web dan blog-blog. Memang ada yang menyatakan vitamin D ada kaitannya dengan kejayaan IVF. Tetapi lebih menekankan kepada golongan omputih kerana katanya bagi orang Asia adalah sebaliknya. Mungkin kerana kita Asian lebih terdedah dengan pancaran matahari yang terik sepanjang tahun. (Matahari adalah sumber vitamin D)

Jadi, saya konfius.. Kalau Asian adalah sebaliknya, kenapa Dr. A sekarang sampai buat blood test untuk tahu kondisi vitamin D semua pesakit dia? Don't we get enough sunshine? 

Ok. Siapalah saya untuk mempertikaikan kepakaran seorang doktor yang memang terbukti kepakarannya!

Sebenarnya saya pun teringin untuk mengetahuinya.. Adakah saya cukup vitamin ini? With two previous doctors, memang ujian ini tidak dipraktikkan. Saya sendiri-sendiri sebelum IVF kedua, beli juga multivitamin yang ada 400 IU Vitamin D, telan senyap-senyap. Heh! Walaupun masih dengan kemusykilan. 

"Aku ni cukup vitamin D ke tak sebenarnya?"
"Doktor ni tak nak buat ke?"
"Tiap-tiap hari perhimpunan pagi dengan pelajar, open air, takkan tak cukup vitamin D lagi. Jemur mentari pagi kot?"

Ragu-ragu pun telan juga.. Nak ignore, bimbang memang tak cukup. Nak bantai betul-betul, bimbang overdose pulak! Maka jadilah selang sehari dan sebagainya, ikut mood. Haha. 

Sabtu lepas masa hadir Forum IVF Dr. A ada cerita mengenai test vitamin D ni dan dia cakap almost 9 dari 10 wanita kurang vitamin D (what?!) berkemungkinan because of our HIJAB. 


Oooooohhkeyyyy... now I get the idea. Now I know why.

Maknanya selama ni walaupun saya terdedah pada matahari (sekejap-sekejap, bukan berjemur pun kan..) yang diserap tak banyak... sebab kita wanita muslim berhijab, berbaju kurung. Yang terdedah cuma muka ngan pergelangan tangan.. no wonderrr. 

Ya betul, doktor memang pakar.. Saya tak terfikir sampai ke situ. Rupanya tak tembus kain ye. Hehe.

Hari ni pulak terbaca Blog Fertiliti Dr Natasha Noor, juga highlight benda yang sama, Jadi mungkin KL Fertility juga mula mengambil berat kandungan vitamin D ni pada pesakit dia.

Hmm, tak sabar pulak nak buat test tu. Nak tau sangat kondisi saya...

Whatever it takes Doc! 

2 comments:

  1. Samalah Nolly...lepas baca blog dari ttc yang buat treatment dgn doc Adilah baru tahu pentingnya vitamin D. Erin makan supplement aje. ;)

    ReplyDelete
  2. Semoga dipermudahkan ye nolly,kalau blog2 omputeh diorang suggest berjemur kejap time 2ww..untuk vitamin D la gaknye..

    ReplyDelete