Thursday, 17 July 2014

Doa Yang Tertangguh

Salam kawan-kawan,

Tiba masanya saya ceritakan hasil perjalanan kedua ini..

Dengan berat hati dimaklumkan IVF kedua kami ini juga gagal. Beta yang dilakukan mengesahkan bahawa saya tidak mengandung, negatif.

Semasa hari ujian beta tersebut pun saya dah jangka keputusannya.. pergi ke hospital pun semata-mata untuk kepastian dan mengakhirkan perjalanan ini.

Kenapa saya kata saya dah jangka? Begini ceritanya...

26/06/2014

Adalah hari OPU. Hasil dari operasi dengan kadang-kadang muka saya berkerut tahan sakit, Alhamdulillah doktor dapat retrieved 11 telur. Dari bilangan tu 1 tidak matang dan hanya 10 disenyawakan dengan sperma suami, 7 yang jadi.

29/06/2014

ET day. 3 x 8 cells embrios dimasukkan ke rahim saya, berserta kata semangat dan nasihat dari doktor.. Katanya kualiti embrio adalah terbaik (1 fractured), usia muda.. kebiasaannya peluang untuk hamil adalah tinggi.. tapi bergantung juga kepada LUCK (saya sebagai seorang Muslim mengambilnya sebagai tawakal kepada Allah Taala).

29/06 hingga 10/07/2014

2ww. Tempoh paling mendebarkan, of course.. Saya yakin dalam tempoh tersebut terutamanya pada hari ke 6 dan 7, saya mengalami simptom-simptom implantation. Cramp, twinges, sharp shooting pain, shortness of breath, heartburn.. saya yakin, terutamanya pada heartburn, pedih ulu hati dan twinges tu sebab ia tak sama dengan tanda awal period.

Kemudian semua tanda-tanda tu dah hilang. sampai bengkak breast pun hilang. Saya mula tak sedap hati.. kenapa? apa yang sedang berlaku? Dalam masa yang sama takut mula menyelubungi diri.. takut perkara lalu berulang kembali.. takut bleeeding lg pada hari-hari akhir 2ww ni. Setiap pagi, bangun tidur dengan memerhatikan tilam dan kain jika ada kelibat darah. Bila tiada terasa lega, dan masih boleh berharap untuk satu hari lagi... Suami pun memerhati juga rupanya, dia pun risau. Bila hari ke 12 keadaan badan masih okey, kami berdua lega.. suami pun kata 'macam ada harapan sebab dah tak bleeding'..

Sehinggalah hari ke 13.. masa masukkan crinone (progesterone) pagi tu, saya perasan ada kesan darah pada tiub crinone tersebut bila dikeluarkan. Berderau darah.. automatik hari tu saya baring sepanjang hari, langsung tak keluar tengok tv. Darah memang tak banyak, tapi bila buang air kecil untuk solat zohor dan asar, memang ada la.. keluar bersama darah beku. Ada hitam, koko, merah, fresh blood... saya dah menangis.

Suami masih cuba beri harapan, 'takpe, satu je tu.. ada lagi dua. Jangan nangis.'

Ok, tangisan tu cuma sekejap je. Sebab saya risau, menangis akan kecutkan rahim dan mengancam kedudukan lagi 2 embrio kami.

Tapi, jauh dalam hati... saya dah tak berharap. Hati saya kata, ini haid, masih belum ada rezeki kami kali ni. Malam tu sebelum tidur, saya hint kepada suami, jangan terlalu berharap saya mengandung... sebab rasa macam tak ada. Air mata saya mengalir tertahan-tahan.

10/07/2014

Hari ke 14, beta test day. Kami ke hospital memang dengan dah takde perasaan. Pergi sekadar nak tamatkan perjalanan. Macam orang bersukan lumba lari 100 meter, walaupun yang nombor 1, 2 dan 3 dah sampai, kita masih di belakang terkedek-kedek, jatuh pula.. tetap bangun dan teruskan terjengket-jengket nak habiskan larian tu ke finish line. Macam tu lah.

Kami bersiap pagi tu pun memang sengaja lambat-lambatkan, boleh baring-baring lagi sambil berbicara... 'Sayang rasa macam malas nak pergi hospital.' Suami balas, 'Abang pun..'

Dan seperti yang dijangka, memang beta saya negatif.. belum sempat doktor bagitau, saya dah perasan pada fail tu masa dia belek-belek... beta 4.80 macam tu. Tak sampai 5.

Alhamdulillah, bila hati dah tak berharap dan redha, keputusan tu kami terima dengan biasa saja. Saya tak pamerkan langsung rasa sedih. Memang tak sedih pun hari tu. Malah ada perasaan lega... kenapa?

Sebab saya doa pada Allah, kalau masih belum rezeki kami untuk jadi ibu dan bapa... berilah keputusan negatif terus... Jangan jadi macam dulu, positif tapi diuji dengan sakit contraction semasa nak gugur. Sakiitttt!! Saya dah tak sanggup... Sakitnya sepanjang hari, berhari-hari... duk hospital. D & C dan berpantang kemudiannya... Orang berpantang ada anak, kita berpantang ada air mata saja.

Dah la gugur, bil hospital 5 ribu kena langsaikan juga... Siap cakap pada suami, kalau positif dan bleeding juga lagi, saya akan jaga diri di rumah sendiri... untuk elakkan kos ribu riban hospitalized tu lagi.

Kita duit bukan banyak kan, kos ivf berkali-kali ni pun dah habis berapa, boleh dapat sebijik viva, cash.

Kata-kata ni nampak macam negatif kan? No, saya bukan negatif. Saya membuat perancangan tambahan untuk kuatkan diri sendiri dengan kegagalan berulang yang sudah pasti. Ia buat saya kuat sebenarnya.

Alhamdulillah memang saya kuat, kali ni saya tak meraung macam dulu. Lepas keluar hospital, saya ajak suami tengok wayang..

Mungkin juga kami kuat sebab kami ade 4 lagi baki embrios yang frozen. Masih ada harapan untuk FET. Jika tiada tak tahulah apa yang jadi, saya dah serik cucuk-cucuk sampai lebam perut.

Hmmm, InsyaAllah bila badan ni sihat nanti kami cuba lagi, FET. Tak boleh putus asa pada Allah. Dia tahu saya dan suami kuat, jadi dia uji kami begini.

Terima kasih pada yang banyak mendorong dan mendoakan kami... InsyaAllah kami akan cuba lagi sehingga kami jadi ibu dan ayah.

Bila tiba masanya yang sesuai.

"JIKA ALLAH SWT MENANGGUHKAN DOAMU, 
MAKA DIA MENGUJI KESABARANMU."

10 comments:

  1. tabahnya awak Nolly..
    betul, Allah menangguhkan doa,insyaAllah satu hari nanti akan dimakbulkan..

    ReplyDelete
  2. InshaAllah... kita yakin the time will come, soon... on the positive note, Nolly masih ada frozen embies... Pasti Dia mahu berikan yg paling terbaik untuk hamba-hambaNya... Take Care Nolly, stay strong... hugs...

    ReplyDelete
  3. Mudah-mudahan rezeki akan berpihak kepada Nolly next FET..beri diri Nolly masa untuk menerima takdir ini ....kadang2 pasti rasa pedih dan perih itu pasti akan menyapa tapi yakinlah tiada sakit yang tidak diberi pahala dear..hugs..

    ReplyDelete
  4. InshaAllah Nolly, semoga Allah SWT gantikan dengan rezeki tidak lama lagi....jangan berhenti berharap dan berdoa ye.....Yani pun doakan untuk Nolly sama2....

    ReplyDelete
  5. InsyaAllah ada yg lebih baik dah diaturkan. Keadaan kita sama. takut rasa nak go for Frozen embryo. go have fun with hubs dulu. lega2 kan otak. semoga dilimpahkan rezeki dari Nya.

    ReplyDelete
  6. salam Nolly...jangan putus asa...jangan putus asa..saya pun baru disahkan positif selepas empat percubaan ICSI yang fail sejak dari 2011.Semua empat trial tu fresh cycle.. Duit dah habis banyak..berhempas pulas kumpul duit tiap tahun. tapi saya yakin..usaha kita itu adalah satu doa yang mana Allah akan beri juga kerana Kasih dan Sayang Nya pada kita. Saya doakan FET awak berjaya.

    ReplyDelete
  7. Saya terharu.. Terima kasih atas kata-kata semangat kalian. InsyaAllah, semoga Allah berikan berita gembira kepada kami nanti...

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  9. nasib kita serupa.gagal 2x ivf icsi...tp awk lebih bertuah sbb ada 4 frozen embrio berbanding sy yg ada 1 je.hurm...nak buat camne.ini bahagian kita,mudah utk org lain dpt zuriat tp sukar utk kita.apapun redha jelah. jgn pts asa...

    ReplyDelete